Šumava a Bavorsko

Víkend v okolí Železné Rudy a Bavorské Železné Rudy.

27.08. 2019
Trasa výletu:490 km (ze Sedlčan)
Datum:24. - 26.8. 2019
Orientační cena:3.400,- Kč / os. včetně vstupů, ubytování a cesty

1. DEN VÝLETU

Odjezd v 6.30hod. směr Strakonice - Horažďovice - Sušice - Nová Hůrka. V Nové Hůrce jsme zaparkovali, zaplatili poplatek 100,- Kč / den / auto a vyrazili vstříc jezeru Laka. Cesta vede celou dobu po zpevněné komunikaci a je vhodná pro kočárky i malé děti. Z Nové Hůrky jsme šli po modré turistické značce až k bývalé Hůrce. Zde se nachází zbytky původního kostela a kaple sv. Kříže. Odtud jsme pokračovali stále po modré až k jezeru Laka. Po nabažení se krásnými pohledy na nejvýše položené ledovcové jezero jsme se vydali zpět na parkoviště. Nechtělo se nám však jít stejnou cestou, tak jsme se vydali po červené směrem podél vodního kanálu až k rozcestí zvanému "Vodní kanál". Odtud jsme pokračovali po žluté k bávalé Hůrce, kde jsme se opět vrátili na modrou značku. Ta nás dovedla zpět k autu. Zpáteční cesta (hlavně její začátek) už na kočárek moc nebyla - o to však byla hezčí svými výhledy do údolí Jezerního potoka. Celá trasa měřila asi 9,5 kilometru a zvládli jsme jí za necelé tři hodinky. Mapa je zde. Z Nové Hůrky jsme se ještě vydali na horu Velký Javor (Großer Arber), který se nachází pár kilometrů za hranicemi v Bavorsku. Pro cestu k vrcholu jsme zvolili kabinkovou lanovku. Od horní stanice je to ještě pár stovek metrů po svých a jste na vrcholu Velkého Javoru. Hora nabízí krásný 360° výhled do okolí. Vidět jsou i obě javorská jezera. Naším cílem bylo Velké javorské jezero. Turistická stezka začíná u horní stanice lanovky pod vyhlídkovou věží s výtahem. Odtud jsme se vydali po tzv. Arberweg dolů. Hned po pár metrech jsme podstoupili záchranou akci německého turisty, který z nám neznámého důvodu spadl za stezky asi 20 metrů pod pěšinu do kamenné suti. Akce byla úspěšná a pán nebyl kupodivu ani tak moc dobitý. Pokračovali jsme stezkou dál. Stezka je hodně kamenitá a tím i náročná, jelikož člověk musí dávat stále pozor kam šlape. Zvláště za špatného počasí musí být dost nebezpečná. Po asi 1,5 kilometru přechází stezka v šotolinovou silničku a právě v těchto místech nás zastihla průtrž mračen bouřka. Pohodová procházka se tak změnila v úprk do bezpečí. Poslední úsek jsme tak absolvovali v běhu. Potkávali jsme i pár turistů, kteří se schovávali pod stromy, ale po úderech blesků, které byli odhadem 500 metrů od nás, se k nám přidávali. Pod střechou restauarce u jezera jsme tak byli v rekordním čase :-) Cesta měří asi 5 kilometrů a zabrala nám něco málo přes hodinu. Trasa je zde. Pak už jsme jen přejeli do hotelu Orea Resort Horizont pod Pancířem a věnovali se wellnesu...

2. DEN VÝLETU

Druhý den jsme se vydali k Čertovu jezeru. Jelikož jsme ten den plánovali ještě další výlety, přejeli jsme autem na parkoviště u nádraží Špičák. Odtud jsme došli k lanovce a nechali se vyvézt na vrchol Špičáku. Na vrcholu se nachází 26 metrů vysoká rozhledna, která nabízí nádherný výhled do okolní krajiny. Vidět můžete právě Čertovo jezero, Velký Javor, vodní nádrž Nýrsko, horu Pancíř, Železnou rudu a další vrcholy české i německé Šumavy. Od rozhledny jsme šli Rozvodskou cestou až k rozcestí Pod Malým Špičákem. Na tomto rozcestí jsme odbočili vlevo a kolem studánky jsme klesali k Čertovu jezeru. U jezera byl krásný klid, člověka by to skoro nutilo šeptat. Po krátké přestávce a prostudování všech informačních panelů jsme šli zpět ke spodní stanici lanovky skiareálu Špičák. Trasa měří asi 4 kilometry a dá se zvládnout asi za hodinku stálé chůze - samozřejmě díky lanovce (mapa zde). Po návratu na parkoviště jsme ještě navštívili restauraci na nádraží, jelikož byl čas oběda. Tuto restauraci jsme navštívili už několikrát a nikdy nás nezklamala - obyčejné hotovky, ale velice chutné... Po obědě jsme nasedli do auta a přejeli do Svinné Lady. Po zaparkování jsme šli navštívit Chalupskou slať. Chalupská slať je známé rašeliniště, přes které vede povalový chodníček až k jeho perle - rašelinému jezírku s plovoucími ostrovy zeleně. Po absolvování stezky jsme navštívili informační centrum NP Šumava, kde je expozice popisující vznik rašeliniště a jeho živočišné i rostlinné obyvatele. Z Chalupské slati jsme ještě přejeli do Kvildy, kde je návštěvnické centrum s jelením a rysím výběhem. Návštěvnické centrum je obdobné jako vlčí výběh v Srní. Na rysy jsme bohužel štěstí neměli, ale jeleny jsme si prohlédli. Poté jsme se již s krátkou zastávkou "na párek" v Horské Kvildě vrátili zpět na ubytování.

3. DEN VÝLETU

Poslední den šumavského výletu jsme zamířili k Velkému Javorskému jezeru. Jezero nás lákalo nenáročnou stezkou, která jej lemuje po celém obvodu. Po ránu jsme byli u jezera skoro sami, což není v sezóně zvykem. Jezero je "bohužel" hojně navštěvované a to díky své poloze ihned u silnice ke skiareálu Velký Javor. Stezka kolem jezera je skutečně pohodová a krásně upravená. V zadní části jezera je příroda asi nejkrásnější, dokonce se zde daří bobrům evropským, jejichž činnost je všude kolem vidět. Na konci stezky je v kraji lesa udělaná kuličková dráha Waldkugelbahn, která udělá radost hlavně dětem - jednoduchý a přitom skvělý nápad. Stezka měří asi 2 kilometry a projdete jí za hodinu - trasa je zde... Od Velkého Javorského jezera jsme vyrazili k domovu. Abychom ale neseděli dlouho v autě, udělali jsme si ještě zastávku u Vodního hradu Švihov. Tento hrad jsme si prohlédli pouze zvenku, jelikož moc neholdujeme historii, ale určitě má co nabídnout i ve svých vnitřních expozicích. Od hradu Švihov jsme pak pokračovali až domů...

celkem nachozeno: asi 25 km

Itinerář

SEDLČANY - Nová Hůrka - Velký Javor - Orea Resort Horizont - Špičák - Svinná Lada - Kvilda - Velké Javorské jezero - Vodní hrad Švihov - SEDLČANY

Užitečné odkazy

Arber.de (Velký Javor)

Železná-Ruda.cz (Javorské jezero)

Šumavanet.cz (Jezero Laka)

Železná-Ruda.cz (Čertovo jezero)

NPŠumava.cz (Chalupská slať)

JižníČechy.cz (Návštěvnické centrum Kvilda)

HradŠvihov.cz

Jezero Laka
Čertovo jezero
Velké Javorské jezero
Vodní hrad Švihov
Chalupská slať
REKLAMA
Použití fotografií, textů a dalších audiovizuálních materiálů je bez souhlasu autora zakázáno. Kontaktovat autora.